بزرگ‌شدگی بافت سینه مردان (ژنیکوماستی)

ژنیکوماستی بزرگ شدن یا تورم بافت سینه در مردان است که بیش‌تر به دلیل تغییرات نامتعادل هورمونی رخ می‌

توسط ABDOOSNEWS در 6 مهر 1400

ژنیکوماستی بزرگ شدن یا تورم بافت سینه در مردان است که بیشتر به دلیل تغییرات نامتعادل هورمونی رخ می‌دهد. هنگامی که استروژن در مردان بیش از حد بالا رود و یا با سطح تستوسترون در تعادل نباشد، ژنیکوماستی پدید می‌آید.

بررسی اجمالی

ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی بزرگ شدن یا تورم بافت سینه در مردان است. ژنیکوماستی می‌تواند برای یک یا هر دو سینه بوجود آید.

علائم و علل

علت ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی اغلب به دلیل عدم تعادل بین هورمون‌های استروژن و تستوسترون ایجاد می‌شود. استروژن وظیفه‌ی کنترل ویژگی‌های زنان از جمله رشد سینه را بر عهده دارد. از طرفی تستوسترون ویژگی‌های مردان مانند توده عضلانی و موهای بدن را تحت کنترل دارد. اگرچه هریک از این هورمون‌ها ویژگی‌های معمول را در مردان و زنان ایجاد می‌کنند، با این حال در بدن مردان مقدار کمی استروژن و در بدن زنان نیز مقدار کمی تستوسترون تولید می‌شود. هنگامی که سطح استروژن مردان بیش از حد بالا باشد و یا با سطح تستوسترون در تعادل نباشد، ژنیکوماستی ایجاد می‌شود.

ژنیکوماستی به طور طبیعی در زمان‌های مختلف زندگی یک مرد رخ می‌دهد. این مراحل عبارتند از:

-         بعد از تولد: پسران تازه متولد شده هنوز تحت تأثیر استروژنی هستند که از مادران خود در دوران رشد در رحم دریافت می‌کردند. می‌توان گفت که ۵۰ درصد پسران تازه متولد شده با بزرگ شدن سینه مواجه‌اند. البته اینگونه از ژنیکوماستی معومولاً ظرف دو تا سه هفته پس از تولد از بین می‌رود.

-         در سن بلوغ: سطح هورمون‌ها در دوران بلوغ (معمولاً ۱۲ تا ۱۴ سالگی) در حال تغییر است. از بین رفتن ژنیکوماستی در سن بلوغ معمولاً شش ماه تا دو سال پس از شروع بلوغ به طول می‌انجامد.

در سنین بالا: بزرگ شدن سینه اغلب در مردان بین ۵۰ تا ۸۰ سال به اوج خود می‌رسد. تقریباً از هر چهار مرد در این محدوده سنی، یک نفر دچار ژنیکوماستی می‌شود.

شرایط مختلفی وجود دارد که فرد را به ژنیکوماستی مبتلا می‌کند. این عوامل عبارتند از:

چاقی

عدم تغذیه مناسب

تومورهای بیضه یا غدد فوق کلیوی

بیماری کبد

پرکاری تیروئید

هیپوآندروژنیسم

هیپوگنادیسم

نارسایی کلیه

برخی از داروها نیز می‌توانند با برهم زدن تعادل هورمونی، باعث ژنیکوماستی شوند. از جمله این داروها می‌توان به موارد زیر را نام برد:

استروئیدهای آنابولیک برای بهبود عملکرد ورزشی

استروژن‌ها

فیناستراید برای بزرگ شدن پروستات

اسپیرونولاکتون، دیگوکسین، آمیودارون و مسدود کننده‌های کانال کلسیم

سایمتیدین و مهار کننده‌های پمپ پروتون برای سوزش سر دل

دیازپام برای اضطراب

کتوکونازول برای عفونت‌های قارچی

مترونیدازول برای عفونت‌های باکتریایی

گنادوتروپین کوریونی انسانی برای مشکلات باروری

آمفتامین‌ها، ماری جوانا‌، هروئین، متادون (مواد مخدر خیابانی) و الکل

تشخیص و آزمایشات

چگونه ژنیکوماستی تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص پزشک بر اساس علائم جسمی، معاینه سینه بصورت لمسی، بررسی سابقه پزشکی و دارویی و سایر معاینات صورت می‌گیرد. درد و حساسیت در ناحیه سینه از علائم شایع ژنیکوماستی است. اغلب یک دیسک سفت و محکم بافتی مستقیماً در زیر نوک سینه بوجود می‌آید که با بررسی‌های ساده و لمس احساس می‌شود. این توده به راحتی در بافت سینه حرکت می‌کند. پزشک تمام داروها، مکمل‌ها و محصولات گیاهی مصرفی شما و همچنین سوابق پزشکیتان را بررسی کرده و آزمایشاتی برای تعیین بیماری‌ها یا شرایط احتمالی بروز ژنیکوماستی تجویز می‌کند. بدین منظور ممکن است آزمایشاتی نظیر تصویربرداری سینه، ماموگرافی و/یا سونوگرافی سینه لازم باشد. این آزمایشات معمولاً برای رد احتمال ابتلا به سرطان سینه انجام می‌شوند. تجویز آزمایش خون نیز برای بررسی سطح هورمون شما از سایر گزینه‌ها خواهد بود.

مدیریت و درمان

درمان ژنیکوماستی چیست؟

معمولاً نیازی به درمان ژنیکوماستی نیست. بیشتر موارد ژنیکوماستی با گذشت زمان تقلیل می‌یابد. با این حال، اگر بیماری خاصی باعث بروز ژنیکوماستی شود، تجویز دارو منطقی خواهد بود. اگر علت بروز ژنیکوماستی مصارف دارویی باشد، ممکن است پزشک به شما بگوید که مصرف آن را متوقف کنید یا داروی متفاوتی تجویز کند. پزشک شما ممکن است از یک متخصص غدد مشورت بگیرد (پزشکی که در درمان مشکلات مربوط به هورمون تخصص دارد). جراحی معمولاً آخرین گزینه پیشنهادی خواهد بود؛ مگر آنکه ژنیکوماستی باعث درد شدید، حساسیت و یا خجالت بیمار باشد.

برای پسران و مردانی که برایشان کنار آمدن با این مسأله سخت است، مشاوره پزشکی توصیه می‌شود. ژنیکوماستی می‌تواند برای شخص شرم آور باشد و موجب خودداری او از حضور در مکان‌هایی شود که نیاز به برهنگی سینه است (تعویض لباس در رختکن، شنا، دوش عمومی). این مسأله، بودن در کنار افراد دیگر را با اضطراب، استرس و افسردگی همراه می‌سازد. صحبت با یک مشاور آگاه می‌تواند بسیار مفید و امیدبخش باشد.

سایر شرایطی که به دلیل ظاهر یکسان با ژنیکوماستی اشتباه گرفته می‌شوند، عبارتند از:

سرطان پستان: مردان نیز همانند زنان ممکن است به سرطان سینه مبتلا می شوند، البته این امری غیر معمول است. معمولاً سرطان سینه فقط یک سینه را درگیر می‌کند. در سرطان، سینه حساس نیست، در لمس سفت می‌شود و ممکن است حاوی توده‌ای باشد که احساس می‌کنید به بافت سینه متصل شده‌است. همچنین، غدد لنفاوی در ناحیه سینه بزرگ می‌شوند. پوست ناحیه سینه گود به نظر می رسد و ممکن است مایعی از نوک سینه نشت کند.

بافت چربی سینه: این مسأله در مردان چاق دیده می‌شود. دلیل این پدیده را می‌توان افزایش رسوب چربی در سینه دانست (ژنیکوماستی تورم بافت غده سینه است و با رسوب چربی متفاوت است).

 

 

 

 

اسامی دکترها: دکتر وهاب آقایی، دکتر مهدی آریانا، دکتر اسماعیل شیرزادگان، دکتر شهریار حدادی، دکتر محمدرضا بیگدلی، دکتر فرهاد موسی زاده، دکتر مهدی جعفری، دکتر فرامرز صفایی، دکتر ناهید نفیسی، دکتر پریسا عظیمی نژادان، دکتر فرید مرادیان

Dr Anubhav Gupta , Dr. Manish K Gupta , Dr.Mohinder Infertility Cli.. , Dr. Rakhi Gupta, Dr. Hema Kapoor M.B.B.S. M..., Dr. Sanyams Nursing Home (D.. , Dr. Anu Sidana Gynaecologis.., Dr. Akanksha Setya Wellness.. , Dr Shobhit Gupta, Dr. Atul Mishra , Dr. Manish K Gupta , Dr. Adam Basner , dr Harold E. Beam , Dr. Mazza , Dr. Levi Young , Dr. Vu and Staff , dr kreidstein

 

 

کلمات کلیدی:

ژنیکوماستی چیست | عمل ژنیکوماستی | بهترین دکتر ژنیکوماستی | عوارض عمل ژنیکوماستی در مردان

 

بهترین دکتر ژنیکوماستی | علائم ژنیکوماستی | قیمت عمل ژنیکوماستی |عوارض عمل ژنیکوماستی در مردان

 

جراحی ژنیکوماستی | هزینه عمل ژنیکوماستی | عمل ژنیکوماستی چیست

 

 

آخرین مطالب