برای طلاق توافقی چه مراحلی باید طی شود؟

نوعی از طلاق که در آن زوجین با یکدیگر بر سر مسائل مختلف اعم از مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت فرزند یا فرزندان و م

توسط ABDOOSNEWS در 3 بهمن 1400

نوعی از طلاق که در آن زوجین با یکدیگر بر سر مسائل مختلف اعم از مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت فرزند یا فرزندان و ملاقات آنان به تفاهم می رسند و به هر دلیلی مایل به جدا شدن از یکدیگر هستند، طلاق توافقی نامیده می شود. 

برای مثال زوجین توافق می کنند که زوجه در ازای حضانت فرزند، مهریه خود را ببخشید و یا برای جدا شدن حاضر به بخشیدن کل و یا قسمتی از مهریه خود است. در اینصورت بین زوجین توافق صورت گرفته و دادگاه نیز به نظر آنان احترام گذاشته و قابل قبول در محضر دادگاه می باشد. برای طلاق توافقی، شرایط توافق در بدو امر از زوجین پرسیده شده و پس از صورت جلسه به امضای آنان می رسد. 

برای طلاق توافقی چه مدارکی لازم است؟

برای طلاق توافقی ارائه عقدنامه یا رونوشت آن، شناسنامه و کارت ملی ضروری است. در صورتی که کارت ملی در دسترس شما نیست ولی شماره ملی را حفظ هستید، نیازی به کارت ملی ندارید. اما چنانچه عقدنامه را در دسترس ندارید، به دفتر خانه ای که ازدواج در آن ثبت شده است مراجعه نموده و رونوشت را تهیه نمایید.

نکات مهم در طلاق توافقی چه هستند؟

  •  در طلاق اختیاری اگر یکی از زوجین وکیل اختیار نماید، موکل نیاز به حضور در جلسات نداشته و این کار توسط وکیل او انجام می شود.

  • چنانچه هر کدام از زوجین تا پیش از صدور رای پشیمان شوند، رای طلاق توافقی صادر نمی شود حتی در صورتی که توافق نامه، وکالت نامه و یا دادخواست طلاق توافقی به امضا زوجین رسیده باشد.

  • در طلاق توافقی اگر زن باکره و یا یائسه نباشد، در فاصله ثبت طلاق او تا زمان اتمام عده، می تواند به آن چه بذل کرده رجوع کند. چنانچه قصد جلوگیری از این امر وجود دارد، باید در رای دادگاه گنجانده شود که زن حق رجوع به هر آن چه که از خود ساقط کرده است را ندارد.

  • چنانچه یکی از طرفین در طلاق توافقی پشیمان شود و توافقنامه منجر به ثبت طلاق نگردد، توافقنامه باطل شده، اثر حقوقی نداشته و از درجه اعتبار خارج است.

آیا در طلاق توافقی امکان پاک کردن طلاق از شناسنامه وجود دارد؟

پس از آن که طلاق توافقی ثبت شد و حکم صادر گشت، در صورت عدم نزدیکی زوجین امکان تعویض شناسنامه وجود دارد. تعویض شناسنامه با ارائه حکم دادگاه و نیز طلاق نامه به اداره ثبت احوال انجام می شود. بنابراین می توان پس از طلاق در صورت عدم نزدیکی شناسنامه سفید دریافت کرد.

اما چنانچه نزدیکی صورت گرفته باشد، شناسنامه تنها پس از ازدواج بعدی تعویض خواهد شد.

مهریه در طلاق توافقی

بنا بر توضیحات ارائه شده، ملاک اصلی در طلاق توافقی، توافق طرفین و ثبت دادخواست طلاق توافقی است. این نوع طلاق در دادگاه طلاق خلع است. بدین معنا که زن چیزی را بذل و بخشش می کند که می تواند مهریه، نفقه و ... باشد و مرد آن بذل را قبول می کند.

با ذکر مثالی موضوع را روشن تر می نماییم:

  • زن کل مهریه ثبت شده در سند ازدواج را به مرد می بخشد و مرد نیز قبول می کند.

  • زن تعداد ۲۰۰ سکه از ۵۰۰ سکه مهریه خود را به مرد می بخشد و مرد قبول می کند. پرداخت ۳۰۰ سکه در محضر دادگاه توسط مرد به زن پرداخت شده و یا قسط بندی می شود و در اقساط تعیین شده پرداخت می گردد.

  • تمام مهریه درج شده در سند ازدواج توسط زن درخواست و توسط مرد پرداخت می شود. در این حالت نیز ممکن است تمام مهریه به صورت یک جا پرداخت شده و یا قسط بندی گردد.

اخذ گواهی بکارت و نیز آزمایش بارداری

پیش از صدور رای طلاق، دادگاه مکلف است که باردار بودن و یا نبودن زن را تعیین نماید. برای تعیین این موضوع، چنانچه زن باکره باشد، توسط دادگاه به پزشکی قانونی معرفی می شود. زن با مراجعه به پزشکی قانونی و اخذ گواهی مربوطه می تواند مدارک خود را به حضور دادگاه تقدیم نماید. در حالت دیگر چنانچه زن یائسه باشد، یعنی سن وی بالای ۵۰ سال باشد، نیازی به انجام آزمایش بارداری ندارد. در حالت سوم که زن نه باکره است و نه یائسه، ملزم به انجام آزمایش بارداری می شود.

رویه شعب دادگاه های خانواده در این مورد بر دو پایه استوار است. در برخی شعب آزمایشات لازم در زمان رسیدگی و پیش از حکم دریافت می شود. اما در برخی از شعبات دیگر، جواب آزمایش به زمان مراجعه به دفتر ثبت طلاق موکول می شود.

حضانت فرزند یا فرزندان در طلاق توافقی 

در طلاق توافقی، تمامی امور مربوط به زندگی مشترک باید مد نظر قرار گرفته شود. یکی از این امور، فرزند یا فرزندان و حضانت آن ها است. حضانت به چه معناست؟ حضانت به معنای نگهداری به کار می رود. این اصطلاح برای دختران زیر ۹ سال و پسران زیر ۱۵ سال به کار می رود. برای سنین بالاتر، فرزندان دختر و پسر از حضانت خارج شده و دادگاه در خصوص آنان تکلیفی ندارد. این فرزندان خود انتخاب می نمایند که مایل به زندگی با پدر هستند یا مادر. 

در برخی موارد زن مهریه را در ازای دریافت حضانت فرزندان می بخشد. این دو موضوع یعنی مهریه و حضانت ارتباطی با یکدیگر ندارند. اما چنانچه مرد قبول کند، قابل توافق است.

موضوع بعد مشخص نمودن میزان ملاقات طرف ملاقات با فرزندان است. علاوه بر آن باید میزان پرداخت نفقه فرزند و هزینه آن در ماه مشخص گردد.

بازهم تاکید می نماییم که طلاق توافقی یعنی توافق نمودن زوجین بر تمام موضوعات. بنابراین مهم ترین شرط برای درخواست طلاق توافقی، توافق نمودن زوجین بر سر تمامی مسائل است.

هزینه طلاق توافقی

هزینه های لازم برای طلاق توافقی در دو حالت وکیل داشتن و بدون وکیل با یکدیگر متفاوت است. 

هزینه های زیر در هر دو صورت طلاق ثابت هستند:

  • هزینه مشاوره اجباری

  • هزینه دادرسی

  • هزینه مشاوره ارجاع شده از سوی دادگاه

  • هزینه ثبت طلاق

چنانچه زوجین مایل به گرفتن وکیل باشند، هزینه وکیل اضافه بر هزینه های فوق است. یعنی هزینه های فوق که ثابت بوده را پرداخته و حق الوکاله وکیل نیز باید پرداخت گردد.

https://zoomtech.org/%d8%a8%d9%87%d8%b1%d9%87-%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%88%da%a9%db%8c%d9%84-%d8%af%d8%b1-%d8%b7%d9%84%d8%a7%d9%82-%d8%aa/

آخرین مطالب