برای طلاق توافقی چه مراحلی باید طی شود؟

امروزه به دلایل مختلفی اعم از ناسازگاری بر سر عوامل مختلف، ایجاد مشکلات گوناگون مالی و غیر مالی، اختلاف در عقا

توسط ABDOOSNEWS در 30 دی 1400

امروزه به دلایل مختلفی اعم از ناسازگاری بر سر عوامل مختلف، ایجاد مشکلات گوناگون مالی و غیر مالی، اختلاف در عقاید و ... نرخ طلاق در جامعه گسترش پیدا کرده است.  این مشکلات سبب ایجاد مسائل فراوان روحی، روانی و حتی در مواردی جسمانی می گردد. طلاق دارای انواع مختلفی است که یکی از سریع ترین انواع آن، طلاق توافقی می باشد. این نوع طلاق راه حل مناسبی برای جدا شدن زوجینی است که می خواهند با ساده ترین روش در کوتاه ترین زمان ممکن طلاق آنان ها ثبت گردد. در ادامه به توضیحات بیشتری در این زمینه می پردازیم.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی در حقیقت به نوعی از طلاق گفته می شود که در آن زوجین بر سر عوامل مختلفی اعم از مهریه، نفقه، حضانت و ... توافق نموده و خواهان جدا شدن از یکدیگر هستند.

همان گونه که از تعریف مشخص می شود، در این نوع طلاق زن و شوهر با رضایت و توافق ااز یکدیگر جدا نی شوند.  طلاق توافقی از نظر زمانی بسیار وقت کمتری برای جدا شدن می طلبد و نسبت به طلاق های یک طرفه، مراحل آن آسان تر طی می شود.

مراحل طلاق توافقی چه هستند؟

  • مرحله اول طلاق توافقی

همانطور که از نام پیداست، طلاق توافقی باید به صورت کاملا توافقی باشد. یعنی زوجین بر سر تمامی موارد توافق کرده و سپس اقدام به ثبت درخواست طلاق توافقی نمایند. این توافق شامل توافق در تمامی موارد اعم از مهریه، نفقه، حضانت و ... است. چنانچه یکی از زوجین شرایط توافق نامه را قبول نداشته باشد، طلاق توافقی صورت نخواهد گرفت و امکان صدور رای طلاق توافقی وجود نخواهد داشت. 

اگر یکی از زوجین شرایط طلاق توافقی را قبول نداشته و همچنان مایل به طلاق باشد، باید از طریق طلاق یک طرفه اقدام نماید.

  • مرحله دوم در طلاق توافقی

به طور کلی برای گرفتن رای طلاق توافقی دو روش وجود دارد. این دو روش از مزایا و معایب خاص خود برخوردار هستند. انتخاب هر کدام از روش های زیر با شخص متقاضی است و اجباری در انتخاب روش ها وجود ندارد. 

  1. در سامانه تصمیم ثبت نام نموده و چندین جلسه مشاوره پیش از طلاق باید گذرانده شود. برای اخذ رای طلاق از این روش، باید به سایت طراحی شده برای این امر مراجعه نموده و ثبت نام کرد. پس از آن چندین جلسه مشاوره تخصصی با حضور مشاوران متخصص خانواده در زمان حدودی ۴۵ روز برگزار خواهد شد. چنانچه پس از گذراندن این دوره مشاوره، زوجین همچنان مایل به جدا شدن باشند، از طرف مرکز مشاوره گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می شود. این گواهی مورد استناد دادخواست طلاق توافقی قرار گرفته و در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت می رسد.

نکته قابل ذکر این است که چنانچه زوجین برای طلاق توافقی اقدام به گرفتن وکیل کرده باشند، در جلسات مشاوره امکان حضور وکیل به جای موکل وجود نداشته و موکل خود ملزم به حضور در جلسات مشاوره است. این روش هم اکنون در سراسر ایران رایج است اما امکان تغییر در تعداد جلسات در آینده ای نه چندان دور وجود دارد.

  1. ثبت دادخواست طلاق توسط زن و یا مرد در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی.  این روش در صورت مراجعه به وکلای دادگستری اجرایی می شود. اگر زوجین به وکیل دادگستری مراجعه نموده و مایل به شرکت در جلسات مشاوره نباشند، به ناچار این روش به کار گرفته می شود. در این روش نیازی به حضور زوجین نیست. زمان صدور رای طلاق توافقی در این روش، ۱۰ الی ۲۰ روز کاری می باشد. پس از آن که یکی از زوجین دادخواست طلاق توافقی را به شعبه دادگاه خانواده وکلای زوجین تقدیم نماید، زوجین اعلام توافق می کنند. در ابتدای مراجعه زوجین به دادگاه، وکیل پایه یک دادگستری توافق نامه زوجین را صورتجلسه می نماید و به امضای زوجین می رساند.

نکته مهم در این مرحله، مراجعه زوجین به سامانه ثنا و ثبت نام آنان می باشد که باید از قبل انجام شده باشد. چنان چه این ثبت نام انجام نشده باشد، زوجین با یکدیگر و یا به صورت جداگانه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و با ارائه کارت ملی اقدام به ثبت نام در سامانه نمایند. علت الزام زوجین به ثبت نام در سامانه، به حذف ابلاغیه های کاغذی و ارسال پیامک های اطلاع رسانی به زوجین است.

  • مرحله سوم طلاق توافقی

پس از ثبت نام در سامانه و تایید شدن مشخصات، پیامک های اطلاع رسانی برای هر زوج به صورت جداگانه ارسال می شود. در پیامک های ارسالی وقت رسیدگی به زوجین اطلاع رسانی می شود. اما در صورتی که زمان مشخص نشده باشد، زوجین در اولین فرصت باید به شعبه مربوطه مراجعه نمایند. 

در روشی که زوجین از طریق سامانه ثبت درخواست طلاق توافقی نموده باشند، جلسه داوری وجود ندارد. اما چنانچه درخواست طلاق توافقی یک طرفه باشد، دادگاه ارجاع به داوری می باشد.

  • مرحله چهارم طلاق توافقی

پس از آن که رای طلاق اخذ شود، باید جهت ثبت طلاق توافقی، به دفاتر رسمی طلاق مراجعه نمود. در این مرحله امکان حضور وکیل به جای موکل وجود داشته و موکل می تواند به دفتر مراجعه ننماید، اما حضور وکیل وی الزامی است. چنانچه آزمایش عدم بارداری در مراحل قبل تحویل داده نشده است، در این مرحله باید تاییدیه آزمایش چ عدم بارداری ارائه گردد. چنانچه زوجه باکره باشد، ارائه گواهی اخذ شده از پزشکی قانونی الزامی است.

نهایتا پس از ارائه اصل عقدنامه به سر دفتر و امضا نمودن دفاتر مربوط به طلاق، صیغه طلاق جاری می گردد. پس از آن سر دفتر با امضا و مهر شناسنامه ها، ظرف یک الی چند روز طلاق نامه را به زوجه تحویل می دهند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن