بذل مدت در ازدواج موقت و نقش وکیل امور خانواده در آن

بذل مدت در ازدواج موقت و نقش وکیل امور خانواده در آن بذل مدت در عقد موقت مطرح است و روشی برای پایان دادن به آ

توسط ABDOOSNEWS در 18 مهر 1400

بذل مدت در ازدواج موقت و نقش وکیل امور خانواده در آن

بذل مدت در عقد موقت مطرح است و روشی برای پایان دادن به آن محسوب می شود. در صورتی که در این‌گونه موارد مشکلی پیش بیاید رسیدگی به این موارد در حیطه وکیل خانواده است.

اما قبل از پرداختن به موضوع اصلی یعنی بذل مدت بهتر است درمورد ازدواج موقت صحبت کنیم.

ازدواج موقت و وظیفه وکیل خانواده در آن

در شرع مقدس اسلام برای جلوگیری از هرگونه فساد و باری در بین مردان یا زنان و همین‌طور برای کسانی که شرایط ازدواج دائم ندارند ازدواج موقت مطرح شده است. برای ازدواج موقت تعیین زمان مطرح است. یعنی همان‌طور که از اسم ازدواج موقت مشخص است این نوع نکاح دائم نیست و صیغه عقد بین زوجین برای مدت زمان مشخصی خوانده می شود و زمان به پایان رسیدن عقد موقت یا در اصطلاح عامیانه «صیغه» زمانی است که مدت این عقد موقت به پایان رسیده باشد و بعد از اتمام آن هر رابطه جنسی جزء زنا و روابط نامشروع محسوب می شود.

در مورد چرایی ازدواج موقت می توان به این مورد نیز اشاره کرد که بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند قبل از این‌که فرزندانشان به صورت دائم عقد کنند برای شناخت بیش‌تر مدتی در عقد موقت بمانند اما همین عقد موقت نیز شرایط و مقرراتی دارد و همچنین حقوقی را برای طرفین ایجاد می کند که باید به آن توجه کرد. بنابراین بهتر است برای آشنایی با شرایط عقد موقت با یک وکیل خانوادگی مشورت نمایید.

بذل مدت چیست؟

بذل به معنای بخشیدن است و زمانی که در عقد موقت به کار برده شود به این معناست که زوج قبل از اتمام دوره عقد موقت باقی مدت عقد را به زوجه می بخشد و در واقع مرد می تواند از باقیمانده مدت زمان زوجیت با زن بگذرد. مرد می تواند برای این کار به زن وکالت نیز بدهد که در شرایطی مانند مسافرت های طولانی زن به صورت خودکار باقیمانده الزام به بذل مدت را به خود ببخشد.

نکته مهم: باقیمانده عقد موقت از حقوق مرد است و بنابراین او کسی است که می تواند از آن صرف نظر کند یا تا انتهای مدت عقد موقت آن را ادامه دهد.

البته در تکمیل نکته گفته شده باید بگوییم بذل مدت فقط مختص مرد نیست بلکه در شرایطی که مدت عقد موقت طولانی باشد و مرد به وظایف خود نسبت به همسر موقتش به خوبی عمل نکند در این صورت زن می تواند با مراجعه به دادگاه توسط وکیل خانواده بخواهد که مرد را ملزم به بذل مدت نماید.

تفاوت طلاق با بذل مدت

شاید در نگاه اول بذل مدت را مانند طلاق در نظر بگیرید اما با وجود شباهت هایی که وجود دارد، این دو موضوع متفاوت است. درست است که با بذل مدت، صیغه موقت به پایان می رسد اما  نمی توان گفت که این دو موضوع حقوقی یکسان هستند. طلاق که در ازدواج دائم به وقوع می پیوندد یک موضوع کاملا رسمی است و برای این‌که یک ازدواج با طلاق باطل شود، باید به یک دفترخانه رسمی مراجعه کرده و طلاق ثبت شود، پس از مراجعه به دفترخانه باید دو شاهد عاقل و بالغ نیز برای طلاق حاضر شوند بعد از حاضر شدن شاهدان می توان صیغه طلاق را جاری کرد.

در بذل مدت موضوع با طلاق متفاوت است، چراکه بذل مدت حالت غیررسمی نسبت به طلاق دارد یعنی نیاز به مراجعه حضوری در دفترخانه ثبت طلاق نیست و مرد در هر مکانی می تواند بذل یا بخشش مدت را انجام دهد. از سوی دیگر قرائت ذکر خاصی مانند خطبه طلاق برای بذل مدت وجود ندارد همچنین شاهد خاصی نیز برای این‌که مرد باقیمانده مدت ازدواج موقت را به زوجه ببخشد، نیاز نیست البته فقط نیت مرد برای بخشش مدت باقیمانده کفایت نمی کند بلکه باید به زبان آورد.

نکته: اگر مردی تصمیم بگیرد مدت زمان باقیمانده از عقد موقت را به همسر غیر دائم خود ببخشد، باید کلیه حق و حقوق قانونی که بر عهده وی بوده را پرداخت کند در غیر این صورت زن می تواند با کمک یک وکیل خانواده و مراجعه به مراجع قانونی نسبت به دریافت حقوق خود اقدام نماید.

چگونه می توانیم از یک وکیل خانواده متخصص در بذل مدت استفاده کنیم؟

بهترین راهکار برای اطلاع از نحوه بذل مدت و یا چگونگی آن، مشورت با یک وکیل خانواده خوب است. اگر با همسر موقت خود با مشکل مواجه شده اید با استفاده از یک وکیل امور خانواده خبره می توانید شرایط استفاده از الزام به بذل مدت را درنظر بگیرید و از همسر موقتتان جدا شده و به حق و حقوق قانونی خود نیز برسید.

اما همه این‌ها مستلزم استفاده از یک وکیل حانواده متخصص و باتجربه است چراکه به تنهایی اقدام کردن، آن هم با توجه به عدم آگاهی از مسائل قانونی، ممکن است شما را به دردسر بیاندازد.

بیشتر بخوانید: https://minevisam.com/family-lawyer-petition-for-annulment-of-marriage/

آخرین مطالب