اسپیسر

اسپیسر چیست؟ اسپیسر از نظر لغوی به معنای فاصله گذار یا این که مسافت نگهدار

توسط ABDOOSNEWS در 24 شهریور 1400

اسپیسر چیست؟

اسپیسر از نظر لغوی به معنای فاصله گذار یا این که مسافت نگهدار هست که در سایزها و بعدها گوناگون و متنوعی ساخت میگردد و در ساخت پوشش میلگردی مناسب نقش بسزایی دارد. آن ها در موارد متفاوتی کاربرد دارا‌هستند که از گزاره آن ها می اقتدار به رعایت پوشش میلگرد ها در سازه هایی نظیر دال ها و دیوار ها اشاره کرد از دیگر موارد مصرفی اسپیسر بتن، در ساختمان ها و پروژه هایی مثل سد سازی و تونل سازی می باشد استفاده از اسپیسر بتن در عاقبت فعالیت مضاعف تأثیرگذار میباشد به ‌طوری که در صورت استفاده هم کیفیت سازه و هم شتاب اجرا و انجام آن پروژه ساختمانی بالا خواهد بود.

گاهی وجود اسپیسر بتن، سبب ساز می شود تا مسافت در میان دو میلگرد نگهداری شود؛ از طرفی به جهت به وجود آوردن مسافت بین قالب بتن و خاموت از اسپیسر ها استفاده می گردد. در شرایط کلی آن ها در گونه های مختلفی ایجاد می شوند که از هر کدام در موارد ویژه و خاصی استفاده می شود علت استعمال از این قطعه، به وجود آوردن فاصله بین میلگرد و بتن میباشد و از طرفی به جهت تأمین پوشش بتن نمی‌تواند قطعه هایی نظیر سنگ یا چوب استعمال کرد

به کارگیری از اسپیسر چه فوایدی دارد

حیاتی گذشت زمان میلگرد ها در اثر تماس و مجاورت کلیدی مواد شیمیایی و موقعیت محیطی نظیر رطوبت، هوا، موادی مانند سولفات ها و غیره در گیر خوردگی میگردد که این پدیده اثر زیاد مخرب و زیانباری بر ساز خواهد داشت اما در شکل به کارگیری از اسپیسر پوششی بر بر روی میلگرد تولید می شود که آن را در در مقابل حالت آب و هوایی نگهداری خواهد کرد. در ساختن بتن مسلح برای این که راندمان عمل به میزان قابل توجهی افزایش یابد به طور معمول از همین قطعه استعمال می شود این قطعات ابزار های بسیار مفیدی هستند که در رخ به کار گیری مانع از حرکت شبکه میلگرد در بتن مسلح می شوند و به عبارتی آن را ثابت نگه می دارند.

در گذشته برای این که در میان میلگرد و تراز بتن مسافت ایجاد نمایند از قطعاتی مثل چوب و سنگ به کار گیری می کردند که به طور معمول این قطعات استمرار چندانی نداشتند از طرفی پوششی که بر بر روی میلگرد ایجاد می کردند یکنواخت و یکدست نبود که در غایت میلگرد در گیر خوردگی می شد ولی امروزه وجود اسپیسر ها بخش اعظمی از همین مشکلات را از در میان برداشته می باشد و پوششی که به وسیله آن بر بر روی میلگرد ایجاد می شود به رخ یک دست و یکپارچه هست و از طرفی زیاد سبک می باشد تمامی همین ویژگی ها سبب شده می باشد تا اسپیسر یک قطعه مضاعف کارآمد و مقرون به صرفه باشد در بازار این قطعه به اسم های مختلفی شناخته شده و معروف میباشد که از گزاره آن ها می توان به لقمه بتن، کاور بتن، مسافت نگهدار، کاور میلگرد و غیره اشاره کرد.

چرا از اسپیسر‌ها به کار گیری می‌کنند؟

سازه‌های سنگین نظیر فونداسیون و همینطور مقاطع بتنی حجیم، داراي بافت میلگردي مالامال حجم‌تر و سایز میلگردهاي ضخیم‌تر هستند. به این استدلال فشار وارده به وسیله

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن