اسپیسر

اسپیسر کلیه مصالح و تجهیزات، چه کوچک و چه بزرگ که در ساختمان سازی از همان 

توسط ABDOOSNEWS در 10 آبان 1400

اسپیسر

کلیه مصالح و تجهیزات، چه کوچک و چه بزرگ که در ساختمان سازی از همان ابتدای عمل مورد به کارگیری قرار می‌گیرند با در حیث داشتن اهدافی یگانه طراحی و ساخته شده‌اند. اسپیسر که در پارسی می‌توان آن را مسافت گذار معنا کرد یکی از از کوچک‌ترین تجهیزاتی که در فرایند ابتدایی ساخت‌وساز آیتم به کارگیری قرار می‌گیرد.

اسپیسر‌ها گونه های متمایز دارا هستند و در بخش‌های متمایز هم آیتم به کارگیری قرار می‌گیرند. اسپیسر برای کاور کردن میلگرد و خودداری از زنگ زدگی و خوردگی آن در فونداسیون و موردها دیگر استعمال می شود که در انواع و متاع های متفاوتی در بازار موجود است

قیمت اسپیسر بر شالوده جنس اسپیسر متعدد میباشد و برای خرید اسپیسر می بایست به جنس آن توجه کرد.

اسپیسر چیست؟

اسپیسر قطعه‌ای کوچک است که در زمان اجرای فونداسیون و بتن مسلح در بین قالب بتن و میلگرد قرار داده می‌گردد تا بین همین دو فاصله حتمی به دست آید.

خوردگی میلگرد‌ها در اثر تماس کلیدی بتن یک عدد از مشکلات اکثر در بتن‌ریزی و اجرای فونداسیون است راه‌حل آن هم استفاده از اسپیسر‌ها است. به عبارتی هدف از کارگزاشتن اسپیسر‌ها پرهیز از بروز هر گونه خوردگی در میلگردها است. اسپیسرها را از جنس‌های مختلفی می‌سازند که هر یک از آنها مزایا و معایب خویش را دارند. در ادامه بیشتر در این خصوص مشاجره خواهد شد.

چرا از اسپیسر‌ها استفاده می‌کنند؟

سازه‌های سنگین نظیر فونداسیون و همینطور مقاطع بتنی حجیم، داراي بافت میلگردي مالامال حجم‌تر و سایز میلگردهاي ضخیم‌تر هستند. به همین عامل فشار وارده به وسیله آرماتورها در این‌گونه مقاطع، نسبت به بقیه مقاطع نظیر سقف‌ها و تیرها، به اسپیسر بیشتر میباشد و می بایست اسپیسر مناسبی گزینش شود تا اقتدار حتمی براي تحمل فشار وارده را دارا باشد

گونه های اسپیسر

ساخت فضا و فاصله مورد حیث دربین میلگرد و بتن باید حساس دقت خاصی صورت گیرد. از طرفی نیز تعداد اسپیسر‌ها هم در برخی از پروژه‌ها ممکن می باشد فراوان  باشد و همین مورد قضیه هزینه زیادی را به کارفرما تحمیل کند و از همین رو، اسپیسر‌ها حیاتی اشکال و جنس‌های متفاوتی ساخته شده‌اند. به‌طور کلی از نظر جنس به سه دسته پلاستیکی، بتنی و فلزی تقسیم شده‌اند.

اسپیسر پلاستیکی

اسپیسرهای پلاستیکی رایج‌ترین نوع آیتم به کار گیری در پروژه‌های کوچک و بزرگ ساختمانی است. اسپیسر‌ها چنانچه چه از مصالح مقاوم ساخته میشود اما در مقایسه به دو مدل دیگر اسپیسر از مقاومت به مراتب کمتری برخوردار هست و همین موضوع مهم‌ترین ضعف اسپیسر پلاستیکی در نظر گرفته می‌شود.

از طرفی نیز اکثری از اهل رشته بر همین عقیده میباشند که اسپیسرهای پلاستیکی عدم همخوانی آن مهم ماهیت بتن است. از دیگر معایب به کارگیری از اسپیسر‌های پلاستیکی می‌توان به مقاومت اندک آن در برابر تغییرات حرارتی اشاره کرد. در واقع این جور از اسپیسر‌ها حساس ضریب انقباض و انبساط به مراتب عمده از بتن هستند. به این استدلال هنگامی بتن گرم

آخرین مطالب