استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی برای ارث بردن فرزند از پدرخوانده یا مادرخوانده

یکی از موضوعاتی که ممکن است برای فرزندخواندگان پیش آید موضوع ارث فرزندخوانده از پدرخوانده یا مادرخوانده خود با

توسط ABDOOSNEWS در 5 آبان 1400

یکی از موضوعاتی که ممکن است برای فرزندخواندگان پیش آید موضوع ارث فرزندخوانده از پدرخوانده یا مادرخوانده خود باشد و این سوال برایشان پیش آید که آیا از نامادری یا ناپدری خود ارث می‌برند یا خیر. موضوعی که کمی پیچیده است و نیاز دارد تا با متخصص این حوزه مشورت کنید. اگر در این زمینه سوالی دارید مشاوره حقوقی تلفنی می‌تواند به سوالات شما پاسخ دهد.

استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی در انواع رابطه فرزندان و والدین براساس قانون

مشاوره تلفنی حقوقی به شما انواع رابطه فرزندان و اولدین و انواع فرزندان را این چنین خواهد گفت که طبق قانون، فرزند از جهت محرومیت یا امکان ارث بردن و موانع نکاح و تکلیف حضانت به صورت زیر تقسیم می‌شوند: فرزند قانونی، فرزند طبیعی، فرزند مصنوعی، فرزند رضاعی و فرزند خوانده.

فرزند قانونی، فرزندی است که به واسطه ازدواج بین زوجین متولد می‌شود و بنا برقانون به واسطه وجود رابطه خونی با والدین خود، از تمام حق وحقوق قانونی برخوردار است. از جمله الزا والدین به نفقه فرزند، ولایت قهری پدر و جد پدری، فراهم اوردن امکانات نگهداری و تربیت و در نهایت حق ارث.

فرزند مصنوعی براساس نظر مشاوره حقوقی تلفنی و قانون، عبارتست از فرزندی که از طریق لقاح مصنوعی به دنیا بیاید. یعنی درشرایطی که زوجه به صورت طبیعی امکان باروری ندارد و باید به صورت مصنوعی باردار می شود.

اگرچه راه به دنیا آمدن این فرزند متفاوت بوده اما به این دلیل که از نطفه شرعی شوهر است بنابراین این نوع فرزند دارای تمام حقوق و تکالیف فرزند طبیعی خواهد بود

مورد بعدی که با دریافت مشاوره با وکیل تلفنی در مورد آن می‌توانید اطلاع کسب نمایید فرزند رضاعی است. به این صورت که طفلی به هردلیل از شیر مادر خود تغذیه نشده و به منظور حفظ سلامت و حیات طفل تغذیه‌اش به واسطه شیر مادر دیگری انجام گرفته که حتی ممکن است با او رابطه خونی هم نداشته باشد. در این صورت این فرزند رضاعی محسوب می‌شود که البته باید شرایطی حتما وجود داشته باشد از جمله این‌که شیر مستقیما از پستان مادر مکیده شده باشد و یا این‌که طفل حداقل یک شبانه روز و 15 دفعه متوالی شیر کامل خورده باشد. درصورت وجود شرایط برای فرزند رضاعی او از والدین رضاعی خود ارث نخواهد برد. 

فرزند طبیعی به فرزندی گفته می‌شود که حاصل رابطه نامشروع بین زن و مرد بدون عقد و نکاح است. پدر این فرزند باید تمامی تکالیف مربوط به پدر از جمله اخذ شناسنامه برای طفل را انجام دهد. اما براساس ماده 884 قانون مدنی فرزند حاصل از رابطه نامشروع از پدر و مادر و اقوام آنان ارث نمی‌برد.

ارث فرزندخوانده از ناپدری یا نامادری و استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی

اما در موضوع فرزندخوانده (نه به معنای فرزندی که یتیم بوده و تحت سرپرستی زوجین قرارگرفته) در این‌جا منظور فرزند زن یا مردی است که والدین ازدواج مجدد داشته‌اند، مشاوره حقوقی تلفنی توارث را فقط در صورت وجود رابطه خونی با متوفی اعلام می‎‌کند. یعنی زمانی که به عنوان مثال مردی که صاحب فرزند از ازداج قبلی خود است، با زنی دیگر ازدواج می‌کند در این صورت این فرزند به سبب نداشتن رابطه خونی از نامادری خود ارث نمی‌برد. 

مگر این‌که زن یا مرد یعنی نامادری یا ناپدری قبل از فوت نسبت به ارث این فرزند تصمیم گرفته و وصیت کرده باشد. در این صورت شرایط متفاوت است و این فرزند می‌تواند درصورتی که فرزندان دیگر نخواهند سهم‌الارث وی را بدهند اقدام قانونی صورت دهد.

اما باید درنظر داشت که قانون پیچیده و دارای مراحل و رویه‌های زیادی است. به عنوان مثال اگر نامادری به واسطه ازدواج با پدر فرزند صاحب اولاد شود در این صورت این خواهر و برادرها ابی خوانده می‌شوند. یعنی مشترک از طرف پدر. خواهران و برادرانی که ناتنی و مشترک از طرف پدر هستند کل ارث به صورت برادر دو و خواهر یک بین ایشان تقسیم می‌شود.

اما برای این‌که بیشتر در مورد این موضوع و شرایطی که شما با آن مواجه هستید بدانید، بهتر است حتما مشاوره تلفنی تخصصی با وکیل تلفنی داشته باشید. ممکن است شرایط شما نسبت به آنچه که گفته شد متفاوت باشد در نتیجه باید حتما از متخصصین این حوزه مشورت بگیرید.

هزینه مشاوره تلفنی تخصصی نسبت به مراجعه حضوری به نفع شماست از سوی دیگر مشاوره با وکیل تلفنی متخصص امکان رسیدن به پاسخ سوالات شما نیز برایتان فراهم است بدون این‌که نیاز باشد مراجعه حضوری به وکیل داشته باشید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن