استفاده از جک یا سیلندر پنوماتیکی در صنعت چه مزایایی دارد؟

امروزه صاحبان صنایع، کارخانجات و تولیدی ها به دنبال شیوه‌ای جهت به حداقل رساندن زمان، نیرو و هزینه خود در

توسط ABDOOSNEWS در 29 مرداد 1400

امروزه صاحبان صنایع، کارخانجات و تولیدی ها به دنبال شیوه‌ای جهت به حداقل رساندن زمان، نیرو و هزینه خود در راستای تولید باکیفیت و بیشتر هستند. بنابراین هر شیوه‌ای که زمان کمتری صرف کند، مقرون به صرفه باشد به تولید و صنعت کمک کند، از جانب صنعت، دارای محبوبیت خواهد بود. مجموعه جک‌های پنوماتیک جزء فناوری هایی است که در چند دهه اخیر از سوی بسیاری از افراد مورد استقبال قرار می‌گیرد.

جک پنوماتیک چیست؟

واژه پنوماتیک برگرفته از زبان یونانی در لغت به معنای نفس و باد است، لیکن پنوماتیک در صنعت ابزاری ساده اما کاربردی جهت حرکت خطی، فشار، جابه جایی و انتقال اجسام سبک و سنگین در صنایع است. جک ‌های پنوماتیک نوعی از انواع سیلندر ها است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و با تجمع فشار هوا اجسام را در جهت طولی و عرضی می‌کشد، جابه جا می‌کند و انتقال می‌دهد.

روند کار این فناوری به این شکل هست که هوای فشرده داخل جک ها تجمع می‌یابد و سپس به مدار متنقل می‌شود تا انرژی مکانیکی لازم تهیه و اعمال شود. به زبان ساده تر، اعمال فشار هوا علی رغم وجود هوای داخلی، داخل دستگاه باعث ایجاد نیروی مضائف می‌شود در نتیجه این تخلیه فشار به انرژی مکانیکی تبدیل شده و به کمک صنعت می‌آید.

کاربرد‌ های جک پنوماتیک در صنعت

تقریبا تمام صنایع از جمله صنعت داروسازی، خودرو سازی، حمل و نقل، صنایع غذایی، کشاورزی و صنعت برق از فناوری پنوماتیک جهت تسریع روند کار و تولید، کاهش هزینه های تولید و مهمتر از همه کاهش استفاده از انرژی سوخت بهره می‌برند. در صنایع غذایی جهت بسته بندی، کنسرو سازی مواد از جک پنوماتیک استفاده می‌شود.

در صنعت کشاورزی، جابه جایی، حرکت و راه اندازی ماشین آلاتی چون خرمن کوب، میوه چین، تراکتور های بزرگ، کمباین و ابر ماشین های کشاورزی نیازمند نیرو است که این نیرو توسط جک های پنوماتیکی تهیه و اعمال می‌شود.

مزایای استفاده از جک های پنوماتیکی در صنعت

 

نیاز استفاده از این جک ها روز به روز آشکارتر می‌شود. سهول جا به جایی ماشین آلاتی چون جرثقیل، بیل های مکانیکی مدیون فناوری جک های پنوماتیکی است. جک های پنوماتیکی دارای سرعت فوق العاده بالایی هستند، تنظیم فشار و قدرت آسانی دارند و خرید آنها مقرون به صرفه است. لازم به ذکر است این جک ها حافظان محیط زیست هستند و هیچ تهدیدی برای طبیعت ایجاد نمی‌کنند. همچنین دارای ایمنی بالا هستند و با اطمینان می‌توان از آنها در صنعت به کار برد.

آخرین مطالب