ورق فولادی چیست

ورق فولادی چیست ؟ امروزه عمده ی محصولات فلزی به‌صورت ورق فولادی تولید شده که هرکدام از انواع ورق‌ ف

توسط ABDOOSNEWS در 26 دی 1401

ورق فولادی چیست ؟

امروزه عمده ی محصولات فلزی به‌صورت ورق فولادی تولید شده که هرکدام از انواع ورق‌ فولادی , برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق‌ فولادی از مواد مختلفی تشکیل می شود که هر کدام در بخش مختلفی از صنعت و ساخت ساز ساختمان ها به کار می‌روند. همه ی انواع ورق فولادی هر کدام مشخصات فیزیکی و ساختاری خاصی دارند که با توجه به این ساختار از آنها در بخش های مختلف استفاده می شود.

در ادامه به معرفی انواع ورق فولادی و ویژگی های آنها خواهیم پرداخت.

ورق سیاه (ورق گرم) ؟

ورق سیاه که به آنها ورق گرم نیز می گویند در ۲ نوع ورق سیاه صنعتی و ورق سیاه معمولی و در استانداردهای مختلف تولید می شود.
برای اندازه گیری کیفیت ورق سیاه از شاخصی به نام ST استفاده می شود که این شاخص در ورق سیاه معمولی بین اعداد St33 تا St 52 می باشد. این نام گذاری بر اساس مقدار کربن موجود در مواد سازنده ورق است، به گونه ای که ورق St 33 دارای کمترین مقدار کربن و در نتیجه انعطاف پذیری بیشتر نسبت به سایر کیفیت ها و ورق ST52 دارای بیشترین مقدار کربن و در نتیجه انعطاف پذیری خیلی کمی است.

 

کاربرد ورق سیاه ؟

ورق های نورد گرم (ورق سیاه ) معروفترین ورق فولادی است که با توجه به نوع آن مصارف گوناگونی در صنایع مختلفی از جمله صنعت ساختمان، تانکر سازی، خودروسازی، مخازن خاص، کشتی سازی و صنایع سنگین فلزی و … دارد. رایجترین نوع ورق سیاه از نظر کیفیت ST 37 است که از نظر سختی و منعطف بودن در حد متوسط قرار دارد و بیشترین کاربرد را برای مصارف ساختمانی از قبیله اسکلت سازی – سوله سازی و… دارد. از ورق سیاه صنعتی در مصارف و پروژه های صنعتی از قبیل سد سازی، پروژه های پتروشیمی، مخزن سازی و…. استفاده می شود.

ورق روغنی (ورق سرد) ؟

ورق سرد که به آن ورق روغنی نیز می گویند نوعی دیگر از ورق فولادی است که با استفاده از تکنولوژی نورد سرد تولید می شود. علت نامگذاری ورق های سرد به اسم ورق روغنی، اصطلاحی عامیانه و بر مبنای وضعیت ظاهری این نوع ورق می باشد.

در این فرآیند ساخت ورق روغنی ورق های با ضخامت بالا توسط نورد به ضخامت های پایین تر تبدیل می گردند. در این فرآیند به دلیل استفاده از نورد سرد کیفیت ظاهری ورق های نورد شده بسیار عالی می باشد. از این جهت از ورق های روغنی بیشتر در کاربردهایی که ورق ظاهر جسم را تشکیل می دهداستفاده می شود. ورق سرد بسته به نوع آلیاژ و همچنین عملیات حرارتی صورت گرفته بر روی آنها به چند دسته کلی تقسیم می شود.

کاربرد ورق روغنی ؟

ورق نورد سرد (ورق روغنی ) پایه تولید ورق گالوانیزه (ورق سفید) هستند. از آنجایی که ورق گالوانیزه رنگی خود نیز از ورق گالوانیزه ساخته می شود پس در نتیجه پایه و اساس ورق رنگی، ورق روغنی(ورق سرد ) می باشد.

وزن ورق روغنی ؟

ورق های روغنی یا همان نورد سرد دارای وزن استاندارد ویژه هستند که با آهن معمولی تقریبا یکسان می باشد.

ورق گالوانیزه ؟

ورق گالوانیزه از ورق سرد (ورق روغنی) تولید می شود نیز نوعی دیگر از ورق فولادی می باشد که برای تولید ورق گالوانیزه طی یک پروسه طولانی در تمام سطح ورق روغنی مقدار چندین میکرون فلز روی را می نشانند تا ورق فولادی در مقابل زنگ زدگی مقاوم شود به عبارت دیگر در ورق گالوانیزه، بین آهن و روی، پیلی الکتروشیمیایی تشکیل می‌شود که در آن روی به جای آهن به عنوان آند و آهن به عنوان کاتد بکار می‌رود. در ورق گالوانیزه حتی اگر پوشش آن هم شکستگی پیدا کند، زنگ نخواهد زد.

کاربرد ورق گالوانیزه ؟

از ورق گالوانیزه درصنعت اتومبیل، حمل و نقل، صنعت کشاورزی، کاغذ و لوله، بیلبوردهای تبلیغاتی، ساختن لوازمی مثل لوله بخاری، کانال کولر، کابینت آشپزخانه، لوله‌های آب و هر جا که احتمال خوردگی آهن و خسارت وجود دارد، استفاده می‌شود

. همچنین با فرم دادن ورق گالوانیزه به صورت ورق کرکره ای در مواردی همچون ساخت سقف شیروانی منازل استفاده می شود.

ورق رنگی نیز با پاشیدن رنگ روی ورق های گالوانیزه ساخته می شود که در ادامه مقاله در مورد ورق های رنگی و نحوه ساخت آن ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

ورق رنگی ؟

ورق رنگی معمولاً از رنگ پاشی ورق گالوانیزه در کوره های خاص تولید می شود. در ورق رنگی روی ورق در دو فرایند به ضخامت ۲۰ الی ۲۵ میکرون و قسمت پشت ورق در یک فرایند یک مرحله ای به ضخامت ۷الی ۱۵ میکرون پوشش رنگ به صورت کوره ای قرار می گیرد. رنگ الکترو استاتیک ورق گالوانیزه را در مقابل خوردگی بیش از قبل مقاوم تر کرده وهمچنین آن را برای استفاده در ميحط های بسیار خورنده، اسیدی و قلیایی و با رطوبت بالا مناسب تر مي كند. همچنین برای بعضی مصارف، ظاهر زيبایی به آن مي بخشد.

 

ابعاد ورق رنگی ؟

از آنجایی که ورق رنگی فقط به صورت رول تولید می شود و استاندارد این رول ها دارای عرض ۱۰۰ سانتی متر و ۱۲۵ سانتی متر می باشد بایستی که ابعاد را بر پایه این مشخصات درخواست داد.

ورق اسید شویی ؟

اسیدشویی به فرآیندی گفته می شود که طی آن چربی های روی ورق سیاه که توسط نورد گرم به ضخامت دلخواه رسیده است .با استفاده از اسید کلریدریک از ورق زدوده می شود. در این فرایند ذغال‌های سطحی ورق و مقداری از ناخالصی‌ها گرفته شده و ورق سیاه از نظر ظاهری براق تر شده و به ورق روغنی از نظر ظاهری کمی نزدیک می شود.

ورق قلع اندود ؟

ماده اصلی ورق قلع اندود از ورق نورد گرم یا همان ورق سیاه می باشد. درابتدا ضخامت ورق گرم را با استفاده از نورد سرد به ضخامت مورد نیاز تبدیل می کنند.سپس ورق رول شده را با قلع یا کروم در فرآیندی الکترولیتی، پوشش دهی می کنند و همچنین برای کاربرد های خاص می توان از روکش دهی پلیمری برای محافظت بیشتر فلز استفاده کرد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن